Otse põhisisu juurde

12. nädal: 07.05-12.05

Pühapäeva pühendasime Funchaliga tutvumisele, sõitsime bussiga mööda üllatavalt järske teid üles mäkke, kus nägime Austria-Ungari viimase keisri Karl I hauda ja külastasime Monte Palace Tropical Gardenit. 12,5-eurone pilet tundus alguses veidi järsk, aga aiad olid tõesti imeilusad ja lopsakad. Kuna oli pühapäev, siis tobogganimehed olid puhkusel ja sõitsime tagasi alla Funchali kesklinna samuti bussiga, sest köisraudtee eest kooriti eriti palju. Kesklinna jõudes avastasime, et meil vedas ja olime sattunud Madeirale lillefestivali ajal ja parajasti toimus tantsu ja puhkpillimuusika saatel klassikaliste autode paraad. Pärast seda einestasime lähedalasuvas restoranis, kus sai proovitud kala nimega espada ja ponchat, mis on Madeira traditsiooniline aguardente-kokteil. Jalutasime veel veidi Funchali peal ja käisime korteri kõrval asuval rannal ujumas, hiljem kokkasime õhtusöögi ja nautisime vaadet oma rõdult Madeira veiniga.

Et väljaspool Funchali on ühistransport sisuliselt olematu ja enamik vaatamisväärset saare pealinnast kaugemal, tuli meil edasi reisida rendiautoga. Rentisime auto Airbnb omaniku soovituse peale lehelt ninerentacarmadeira.com ja saime mõistliku hinna eest (55€/päev ja üks 40-eurone tankimine) oranži Fiat Panda, mina poleks saanud rohkem rahul olla. Esmaspäevaga sõitsime läbi saare lääneosa. Esmalt tõusime Paul da Serra platoole, mis võttis omajagu aega, sest tee peal avanevad vaated olid lihtsalt vapustavad ja tegime järjest peatusi vaateplatvormidel, et rahulikult rahulikult suu ammuli vaateid nautida. Esimese pikema peatuse tegime Fanalis, et vaadata laurissilva ehk loorberipuude salu. Ilusa kevadilma tõttu ei saanud me nii udust kogemust, kui lootsime, ehkki mõned pilved sõudsid mäest üles küll. 1500 meetrit merepinnast andis mõni kraad ideaalsest madalama temperatuuriga tunda, millega oleksin võinud rohkem arvestada. Jätkasime peatusega Seixalis steigivõileiva söömiseks ja sõitsime mööda rannikumaanteed muljetavaldava 300-meetrise kalju otsas asuva Ponta do Pargo majaka kaudu tagasi korterisse õhtust sööma. Loojangul üritasime ka ujuda, ent seekord olid lained suuremad ja kippusid jalust lööma.

Teisipäeval oli järg saare idapoole käes. Külastasime harjumuspärasest palju väiksemat Cristo Reid, vaatasime lennuraja sammaste alla ning matkasime saare idatipus Ponta de São Lourençol, mis pakkus senisest hoopis teistsugust maastikku. Ainus miinus oli tugev tuul, mis puhus liiva näkku (ja nagu hiljem teada saime, tekitas lennuliikluses paraja kaose). Pärast paaritunnist matkamist käisime Miradouro da Vigial ja Santanas traditsioonilisi kolmnurkseid maju vaatamas. Sealsamas sõime ka õhtusöögiks šašlõkki ja kohalikku banaaniõlut, mis oli täitsa aus kraam.

Kolmapäevane põhipingutus oli juba Madeiral käinud kaaserasmuslaste soovitusel matk päiksetõusu vaatamine Pico do Arieirol ja 8-tunnine matk saare kõrgeimale tipule Pico Ruivole ja tagasi, mis võttis keele vestile, aga avanevad vaated ja kogetud loodus olid valatud higi väärt. Üks härra tänas mind mööda laskmise eest minu suureks üllatuseks eesti keeles, mis oli kindlasti kõige toredam kolmest korrast Portugalis veedetud aja jooksul, kui juhtusin eesti keelt kuulma. Õhtupooliku veetsime peamiselt rannas või oma rõdul kurnatud jalgu puhates.

Neljapäeva hommikul käisime sõitmas tobogganiga (Carreiros do Monte), mis on küll natuke turistilõks, aga siiski lõbus ja unikaalne tegevus. Pärast seda tagastasime oma rendiauto, sõitsime taksoga lennujaama. Põhiline sündmus oli go-around Lissabonis, seega sain jälle uue kogemuse ja tasuta linnatuuri. Ühikas sain veeta napilt 8 tundi, enne kui oli aeg jälle lennujaama Boltida. Oma ümberistumisel Frankfurdis kasutasin võimalust paar tundi linna peal jalutada ja suuri uhkeid lennukeid vaadata ja jõudsin tööpäeva lõpuks kümnega üheteistkümnest imporditud veinipudelist kodumaa pinnale.
Vaade Miradouro Lombo do Mourolt

Traditsiooniline maja Santanas

Päikesetõus Pico do Areeirol

Pico Ruivo, 1862 m

Härrased tobogganile hoogu sisse lükkamas

Boeing 777 ja Airbus A380 Frankfurdi lennujaamas

Populaarsed postitused sellest blogist

1. nädal: 20.02-26.02

Erasmusele minek on mul juba pikalt kavas olnud. Hüpe mugavustsoonist välja, teises riigis elamine ja sealse kultuuri tundma õppimine, keeleoskuse lihvimine, reisimine soojal maal ja see kõik Euroopa maksumaksja raha eest - mida veel tahta? Minu õppekava ja elukorraldusega sobis 2022/23 õppeaasta kevadsemester ka üsna hästi ja saatuse tahtel sai õpiräne sihtkohaks Lissabon. 2023. aasta alguseks oli õnnestunud ära korraldada majutus, õppeained ja üheotsapilet Tallinn-Zürich-Lissabon. Ausalt öeldes sellega struktureeritum/korralikum eeltöö piirduski. 20. veebruaril õhtupoolikul saabusin Lissaboni, maine vara ühes spordikotis ja seljakotis kaasas. Ülikoolilinnakusse jõudes põrkasin väravas kohe keelebarjääri otsa, ent see on jäänud ka seni ainsaks korraks, kus inglise keelest mingit kasu pole olnud. Siinne koordinaator võttis mu õnneks varsti kenasti vastu ja näitas ühikatoa kätte.  Ühikas ehk RECALL Residência Estudantil. Kuigi olin arvestanud ühe voodiga kaheses toas, selgus, et ühikah

7. nädal: 03.04-09.04

Esmaspäeval otsustasin lõpetada täiusliku ilma ootamise ja lihtsalt minna juba mõnd aega mõttes olnud matkale Sintrast Cabo da Rocale ehk Euroopa mandriosa läänepoolseimasse punkti. Teekonnaks kasutasin lehelt walksintra.com leitud rada läbi Sintra mägede rahvuspargi, mis oli tõesti väga maaliline. Leidus nii männimetsa, kitsaid külateid, farme ja kloostreid kui muidugi avaraid vaateid Atlandile ning Pena paleele. Täidetud sai ka lootus noppida puu otsast eksootiline vili, seda siis tänu tee ääres kasvanud aprikoosipuule. Pimedus hingas kuklasse, seega pidin pärast 11 kilomeetrit Casas Novasest bussi peale hüppama ja katkestama. Bussisõit tagasi alla Sintrasse raske jalaga bussijuhiga oli ka omaette kogemus. Kokkuvõttes oli sooja ilmaga kaunis looduses matkamine tugev dopamiinilaks.  Jooksin lennujaama servast Bairro de Angolasse, mis peab ütlema, vastas nimele. Nagu olen korduvalt näinud varemgi, on justkui väga heades asukohtades palju räämas maju, mis paneb Eestit hindama, siin vist

3. nädal: 06.03-12.03

Esmaspäeval sain teada, et ka Portugalis võib suure osa päevast sadada, samas oli see vist kolmas vihmane ilm enam kui kahe nädala jooksul, mis märtsi kohta on harjumatult ja meeldivalt kuiv. Administração da Aviação Civil loengus rääkis õppejõud oma kogemusest 1989. aastal Assooridel Santa Maria saarel toimunud lennuõnnetuse uurimisel (Independent Airi lend 1851). Loodetavasti jääbki see selliseks groteskseks kogemuseks, mille kuulmiseks (nii huvitav, kui see ka poleks) peab Eestist kaugemale minema.  Mainimata jäi, et eelmise nädala lõpus kasutasin esimest korda laundromati. Ühikas pole pesumasinaid ette nähtud, seega saab pesu pesemas käia üle tee, toetades kohalikku ettevõtlust viiekaga. Taoliste laundromatide rohkuse järgi otsustades (3 sellist on 600-meetrisel teel kämpusest poodi) ei kuulu pesumasin paljude korterite standardvarustusse.  Teisipäeval käisin esimeses muuseumis, Museu Arqueológico do Carmos ehk arheoloogiamuuseumis karmeliitide kloostri varemetes, mida pärast 1755.